CENTRE CULTURAL TRAIGUERÍ
Centre Cultural Traiguerí Carrer Sant Blai, 6 12330 Traiguera Castelló
Copyright - © - Centre Cultural Traiguerí - 2024
terres de cruïlla
Terres de Cruïlla és una associació sense ànim de lucre que està formada per diferents associacions culturals del Baix Maestrat, Terres de l’Ebre i Montsià. L’objectiu principal és difondre la cultura, història, geografia, literatura, patrimoni, etc. dels pobles que la conformen, a través d’unes passejades, organitzades pels diferents centres culturals. Traiguera, ens vam sumar a aquest projecte a l’any 2011. La primera sortida va ser la pujada a l’ermita de Sant Pere, al cim de la serra del mateix nom. Armando Vericat ens va comentar les restes arqueològiques de la serra de Sant Pere. Amb Montse Vericat, vam recórrer els llocs que l’escriptor traiguerí Armando Vericat havia plasmat en la seua novel·la La Vall del Miracle . Jarkov Reverté ens ha parlat diverses vegades sobre la flora del territori. Hem visitat l’Avenc Major, una cova natural a l’interior de la qual vam accedir guiats pels germans Felipe Luís i Paco Grañana. El riu Cervol l’hem recorregut per saber de la xarxa hidràulica que permetia el funcionament dels molins fariners i recorre’l des de la Font de la Canaleta fins al Barranc del Lladre, on encara es conserva un antic pont, un indret desconegut per a la majoria. Benjamí Barberà, Paco Climent i Felipe Luís Grañana ens han guiat pel Cervol. El 2017 vam donar protagonisme al campanar. Vam pujar- hi per a contemplar el paisatge que envolta Traiguera. Maria Llàtser va explicar la història i els elements constitutius del campanar. Vam caminar, guiats per Tomàs Dellà, fins a l’antiga pedrera d’on s’havia extret la pedra per construir-lo. De la de Joan Ferreres, vam resseguir les antigues muralles, ibero-romanes, sarraïnes, medievals i modernes de Traiguera, la majoria desaparegudes. Els pobles que formen part són: Associació Cultural lo Rafal – Alcanar Centre d’Estudis Senienc – La Sénia Centre d’Estudis Lo Codolar – Les Cases d’Alcanar Grup Cultural Font de l’Albí – Xert Agrupació de Muntanya El Turmell – Xert Grup de Catalogació Los Taulons – El Castell – Sant Rafel del Riu Centre d’Estudis lo Lliscó – Mas de Barberans Grup 750 Aniversari – Rossell Associació Cultural “La Tella” – Sant Mateu Centre Cultural Traiguerí – Traiguera Associació de Veïns afectats del Camí Vell – Peñíscola Centre d’Estudis d’Ulldecona – Ulldecona Centre d’Estudis Pedrenyers – Freginals Camp d’Aprenentatge del Delta de l’Ebre Associació de Jordiencs Absents Amics i Amigues de l’Ebre Centre d’Estudis del Maestrat .
les sortides de traiguera
PUJADA A L’ERMITA DE SANT PERE 17/09/2011
VISITA GUIADA A L´ERMITA DE LA FONT DE LA SALUT 25/08/2012
RECORREGUT PER LES MURALLES DE TRAIGUERA 25/08/2013
VISITA GUIADA PELS MOLINS FARINERS DEL RIU CERVOL 2/08/2014
VISITA A L´AVENC MAJOR I COCO D´ANDRACA 5/09/2015
ENTRE LA HISTÒRIA I EL MISTERI. VISITA NOCTURNA A LA FONT DE LA SALUT 17/09/2016